Spotify Technology SA защити стратегията на компанията в сряда и очерта плановете си за разширяване на бизнеса, за да отговори на опасенията на инвеститорите, че възможностите на аудиопазара са ограничени.
По време на първия си ден за инвеститорите, откакто гигантът в стрийминга стана публична компания преди четири години, Spotify изтъкна лоялността на стотиците си милиони слушатели, водещите си в индустрията музикални препоръки и успеха на подразделението си за подкастове. Компанията също така подчерта разширяването си в световен мащаб, нарастващия набор от инструменти за създателите и областите, в които планира да навлезе, включително аудиокниги и евентуално образование, спорт и новини, пише The Wall Street Journal.
Презентацията се проведе на фона на опасенията на инвеститорите и анализаторите, че компанията няма да излезе на печалба скоро, и на фона на 55% спад в цената на акциите ѝ досега през тази година.
Главният изпълнителен директор Даниел Ек стартира събитието, предавано на живо, като изложи успехите на компанията през последните четири години и се противопостави на схващането, че „ние сме лош бизнес".
Главният изпълнителен директор изложи амбициозна визия за Spotify през следващото десетилетие, в която предвижда да превърне компанията в бизнес, 10 пъти по-голям от сегашния си размер. „Ето защо инвестираме толкова агресивно в изграждането не само на по-голям, но и на много по-печеливш бизнес", каза той в разговора.
Той заяви, че Spotify ще достигне 1 млрд. слушатели до 2030 г. и ще генерира годишни приходи в размер на 100 млрд. долара с 40% брутен марж.
„Смятаме, че това е рискован залог", казва Даниел Айвс, анализатор в Wedbush Securities. „На пазара липсва доверие за компанията, а това е впечатляваща, но агресивна цел".
Акциите на базираната в Стокхолм компания са поевтинели със 70% от историческия връх, поставен през миналата година. Книжата затвориха търговията в сряда с ръст от 6%. Акциите на други технологични компании също рязко поевтиняха от началото на годината.
„Всички знаем, че сме се справили с редица предизвикателства, но също така сме се променили доста драматично като бизнес и не съм сигурен, че това пътуване е напълно разбрано", каза той пред инвеститорите, говорейки дистанционно от офиса на Spotify в Ню Йорк.
Spotify не само се превърна в универсална услуга - достъпна на повече от 2000 устройства - от часовници и интелигентни колонки до автомобили и кухненски уреди - но и привлече и задържа клиенти благодарение на способността си да прави персонализирани музикални препоръки.
Ек заяви, че моделът "freemium" на Spotify е дал възможност на слушателите да изпробват платформата без риск, като същевременно е помогнал на музикалния концерн да използва безплатното си ниво, поддържано от реклами, за да насочи слушателите към абонаментния си бизнес.
В продължение на години ръководителите на Spotify твърдяха, че ще поставят на първо място растежа и инвестициите в бизнеса пред печалбата. От 2019 г. насам компанията е похарчила около 1 млрд. долара за сделки за подкастове.
Ек заяви, че тези инвестиции и финансовите резултати на компанията, взети заедно, са замъглили част от растежа на бизнеса. Брутните маржове за музика постоянно се покачват до голяма степен благодарение на двустранната пазарна стратегия на Spotify, при която тя таксува изпълнителите и лейбълите за маркетинг, инструменти и услуги. Брутният марж за музика е приблизително 28,5%, което според Ек представлява значителен напредък в постигането на дългосрочната цел от 30% до 35%.
Marquee, водещият инструмент на Spotify, който препоръчва нови музикални издания на вероятни фенове, удвои през първото тримесечие новите си клиенти в сравнение с четвъртото тримесечие, а приходите му се увеличиха с 225% в сравнение с предходната година, заяви Чарли Хелман, вицепрезидент на Spotify, ръководител на музикалния продукт, по време на презентацията за инвеститорите.
Междувременно се очаква подкастите да станат печеливши през следващите една-две години, с потенциал за брутен марж от 40% до 50%, заявиха от компанията.
Една трета от слушателите на Spotify слушат подкасти, заяви компанията, а те представляват 7% от всички часове на слушане в платформата.
Компанията посочи, че ще се стреми към пазара на аудиокнигите също толкова агресивно, колкото и към подкастите.
„Ние сме абсолютно сериозни по отношение на тази област", каза Ек в разговора. „Смятаме, че тя е по-голяма, отколкото повечето инвеститори осъзнават“.
Нир Зичърман, ръководител на отдела за аудиокниги в Spotify, заяви, че категорията нараства с 20% годишно и че като запознае 422-те си милиона слушатели на музика и подкасти с аудиокнигите, компанията може значително да разшири пазара.
По данни на фирмата за пазарни проучвания Grand View Research днес глобалният пазар на книги се оценява на около 140 млрд. долара. Това включва печатни книги, електронни книги и аудиокниги, като аудиокнигите имат само 6-7% пазарен дял. Но Ек заяви, че според него аудиокнигите могат да генерират до 70 млрд. долара годишни приходи и над 40% марж за подразделението на Spotify.
Миналата есен Spotify обяви сделка за придобиване на платформата за аудиокниги Findaway. Сделката, оценена на около 125 млн. долара, се разглежда от антитръстовия отдел на Министерството на правосъдието. Министерството на правосъдието прилага по-агресивен подход при проверката на сделките, особено когато има потенциални опасения за консолидация на индустрията. Ведомството отказва да коментира темата пред WSJ.
Един от изпълнителните директори на голямо издателство заяви в сряда, че е разговарял със Spotify през последните месеци, но че компанията изглежда изчаква да приключи придобиването на Findaway, преди да разкрие конкретни планове.
Базираната в Охайо Findaway е глобален дистрибутор на цифрови аудиокниги. Нейните предложения включват Findaway Voices, която е предназначена за самопубликуващи се автори, като им помага да създават аудиокниги с професионално качество, които могат да се продават от всички търговци на аудиокниги.
По време на презентацията в сряда Зичърман посочи, че има един голям играч в областта на аудиокнигите - Audible на Amazon.com Inc. „Знаем, че това не стимулира иновациите", каза той. "Spotify ще тласне индустрията напред“.
Ръководителят на отдела за научноизследователска и развойна дейност Густав Сьодерстрьом заяви, че компанията изгражда своите възможности, за да гарантира по-добро слушане и препоръчване на аудиокниги. Аудиокнигите с глави се ползват по различен начин от епизодите на подкаст или песните от албум.
Audible контролира около 48% от продажбите на аудиокниги в САЩ по данни на изследователя на книжната аудитория Codex Group LLC.
А към края на дискусията Ек каза, че най-добрите компании в света са много по-различни от времето, когато са стартирали, след като са се наложили в една категория.
„От услуга за откриване и възпроизвеждане на музика се превърнахме в пълноценна платформа, в която артистите и творците могат да създават, да се ангажират и да печелят", каза той.